Жанна Станиславовна Моргоева
Открытый урок английского языка в 6 классе по теме «Современные удобства»
▼ Скачать + Заказать документы
Открытый урок английского языка
учителя Моргоевой Ж. С.
Основной раздел: «LIVING TOGETHER»
Тема: «The Modern Conveniences»(презентация прилагается)
Класс : 6
Цель урока : развитие лексических и коммуникативных навыков по теме «The Modern Conveniences»
Задачи урока :
Образовательные: (предметные)
Темочки:
- Английский язык в школе
- Английский язык. 5-9 класс
- Иностранный язык в школе
- Средняя школа, 6 класс
- Средняя школа. 5-9 классы
- Школа. Материалы для школьных педагогов
- Темочки
1. Развивать лексические навыки по теме «Современные коммуникации в моем доме и доме моего английского друга»;
2. Развивать умения анализировать, сравнивать. Выбирать нужную информацию.
3. Активизировать употребление лексических навыков по теме «The Modern Conveniences»
4. Развивать монологическую речь по теме.
5. Развивать иноязычную коммуникативную компетенцию в совокупности ее составляющих – речевую, языковую, социокультурную, компенсаторную, учебно-познавательную.
6. Формирование у учащихся потребности изучения иностранного языка и овладение им как средством общения, познания, самореализации.
Развивающие: (метапредметные)
1. Развивать коммуникативную компетенцию, включая умение взаимодействовать с окружающими;
2. Учить строить высказывания по образцу и самостоятельно;
3. Развивать учебно-организационные умения (самостоятельная работа, самоконтроль, умение нацелить себя на выполнение поставленной задачи (учебно-организационные);
4. Развивать умения конструктивно действовать (даже в ситуации неуспеха);
5. Развивать умения использовать речевые средства и средства информационно-коммуникационных технологий;
6. Развитие умения планировать свое речевое и неречевое поведение;
7. Развивать внимание, память, наблюдательность, вырабатывать стойкую мотивацию к изучению языка.
8. Осуществление регулятивных действий самонаблюдения, самоконтроля, самооценки.
Воспитательные: (личностные)
1. Способствовать развитию интеллектуальной, эмоциональной и мотивационной сферы личности учащихся;
2. Воспитывать стремление к совершенствованию собственной речевой культуры в целом;
3. Прививать интерес к изучению иностранного языка посредством игровых моментов;
4. Воспитывать умение работать в парах, группах, самостоятельно;
Практические:
1. Расширять словарный запас учащихся.
2. Развивать умение общаться на иностранном языке.
Оборудование урока : мультивидеo-проектор, презентация к уроку, карточки.
Тип урока : комбинированный.
Вид урока : урок развития лексических и коммуникативных навыков.
Форма: традиционная с использованием игровых элементов.
Элементы применяемых технологий:
• коммуникативно-ориентированного обучения
• развития познавательных интересов
• активизация учебной деятельности
• учебно-познавательная игра
• информационные технологии
• групповая
• национально-регионального компонента
• здоровьесберегающая
• проектная
• дифференцированного обучения
Межпредметная связь: страноведение, технология, валеология.
План урока
I. Организационный момент.
II. Фонетическая зарядка.
III. Речевая зарядка.
IV. Основной этап:
1. Проверка домашнего задания (текст, выполнение упражнений)
2. Игра на развитие лексических навыков «What is missing?»
3. Упражнение (интерактивная доска)
4. Физкультминутка
5. Работа с текстом
6. Упражнение-игра»наведи порядок в комнате»
7. Объяснение домашнего задания (карточка с разноуровневыми заданиями)
V. Подведение итогов урока. Оценки.
VI. Завершение урока. Рефлексия.
Ход урока
I. Начало урока. Организационный момент. Этап постановки проблемы
Good morning, children! I’m glad to see you! How are you? I think you are OK!. I have a rule. I want you to smile. So please look at each other and say «cheese». That’s right! Children listen to me and say what we are going to speak about.
Clean the table
Clean the door
Clean the window
Clean the floor
You are right, today we’ll speak about your flat, your household duties, modern conveniences and home appliances. Who can say, what we are going to do today on this lesson- дети определяют задачи урока(we’ll repeat the words, check up our homework, learn new expressions and we’ll do different kind of exercises).(3 слайд)
Children, don’t be afraid to speak English! Let’s start working! Begin with the phonetic exercise.
Look at the smart board and repeat after me.
II. Фонетическая зарядка.
[i :] [o :]
Clean
Heating floor
door
[ei] [au]
table
refrigerator
house
window
III. Речевая зарядка.
Now, children, I want you to be attentive. Answer my questions-What’s this? Please look at the screen. I’ll show you the thing and you’ll name it (слайд4)
Учитель (показывает) Ученик (называет)
vacuum cleaner
washing machine
dishwasher
central heating
refrigerator
hot and cold water
gas
electricity vacuum cleaner
washing machine
dishwasher
central heating
Refrigerator
hot and cold water
gas
electricity
Основной этап:
A. Проверка домашнего задания.
Let’s pass over to your homework. At home you had read the text My Household Duties. Your task was to complete the sentences according to the text. Now we must complete the sentences. (Ребята дополняют предложения информацией из текста и переводят на русский.)
My Household Duties
I live with my mother and father. I like to help them. Every Sunday I clean my room. I take the vacuum-cleaner and clean the carpets. I sweep the floor, dust the sofa and the chairs.
We have got many flowers at home. Twice a week I water them. I like flowers very much.
But best of all I like to lay the table. I do it carefully. I spread the table cloth and then I put out table — mats to protect the table from hot plates and dishes. I put the knives and the soup-spoon on the right-hand side and the forks on the left Then I put the serving — spoons and forks, the carving-knife and fork, the bread-board and a knife to cut the bread. Ready! You are welcome!
1 I live with.
2 Twice a week.
3. But best of all I like.
4. I spread the table cloth and then.
5. I put the knives and the soup-spoon.
B.Задание –вставить пропущенные буквы в словах
• Now you have to fill in the missing letter .Open your notebooks, write down these words and then we’ll check it
• Wa. ing ma. ine
• .entral h. ting
• Va…m cl. ner
• Mi.ro.ave -oven
• Refri. r.tor
• Di. wash.r
(слайд 5)
C. Игра «What is missing?» учитель листает слайды с картинками на каждой из которых удален какой-либо
предмет бытовой техники. Ребята должны угадать, какой.
. Let’s play an interesting game for attention. The game is called «What is missing?» Look at the smart board .There is a room. There are many things in it. Try to remember all of these things. I’ll change the pictures and every time something will be missed/ Your task is to guess what (слайды-6,7,8)
D. Физкультминутка.
Let’s relax a little. Stand up, please
О n е, о n е, о n е, all girls run! (Бегут девочки)
Two, two, two, boys run too! (Бегут мальчики)
Three, three, three, girls run to me! (девочки бегут к учителю)
Four, four, four, boys touch the door! (Мальчики бегут к двери)
Five, five, five, girls and boys, fly! (Все машут руками, изображая полет)
Six, six, six all children go to their sits! (Все идут на свои места)
E Работа с текстом. Аудирование. Групповая работа
Учитель читает текст - после прослушивания ребята отвечают на вопросы, находят сходства и отличия российского и английского быта, затем получают текст в печатном виде и делятся на группы. Их задача - с помощью подручных принадлежностей (картинки, ножницы, клей, чистый лист) составить дизайн кухни, описываемой в тексте. При этом одна из групп (более сильных учащихся) получает задание нарисовать кухню в своем доме и затем описать ее.
Do you know- I have got the letter from the English boy who tells you about his modern flat. I want to read you this letter. listen to me attentively and try to understand it.
Our flat is on the fifth floor. It’s very comfortable and well-planned. We have all modern conveniences, such as central heating, electricity, gas, cold and hot running water, and telephone. There are three rooms, a kitchen, a bathroom, and a hall in our flat. The largest room in our flat is the living room and we use it as a dining room, too. Our kitchen is large and light., We have got a refrigerator, a freezer, a microwave oven, a coffeemaker, and a toaster. We haven’t got a dishwasher yet because it is very expensive. But I’m sure we shall buy it in the nearest future.
Questions to the text
1Is the flat of English boy well-planned?
2 How many rooms are there in his flat?
3 What is the largest room?
4 What can you tell about the English kitchen?
Questions
1. Do you live in a house or in a block of flats?
2. Is your flat comfortable?
3. How many rooms are there in your flat?
5. Where do you usually have your meals?
6. What color are the walls in your room?
7. What is your kitchen like?
- Are there some differences between Russian and English flats?
And now I want you to divide into groups. I’ll give you the text and your task will be to make a collage to this text. But one group of you will draw the picture of your own kitchen and describe it.
F Игра «Наведи порядок в комнате»
Учитель выводит на экран изображение комнаты с коммуникациями и бытовой техникой а также наводит легкий беспорядок в классной комнате и предлагает навести порядок в комнате и слушает высказывания о том как учащиеся будут это делать (на доске даны шаблонные выражения) для использования: to wash the dishes, to clean the floor with the vacuum cleaner, to lay the table, to put things in order(слайд 10)
In our kingdom of modern conveniences is disorder today Could you help me to put all things in order in our kitchen?. Use you helpers. But at first let’s remember some word combinations.
G Hometask
Now, children, I give you your home work on your choice. There are cards with 3 exercises. The first exercise is for the mark “3”, the first and second are for the “4”, the first and second and third are for the “5”, all of you can choose what kind of mark you want to get.
Home work card
1 Circle the odd word out.
Apple, banana, orange. refrigerator
Breakfast, house, coffee, dinner.
3. Central heating, refrigerator, hot and cold water, cheese
2 How many rooms are there in the English house?
English people like to live in their own houses with flower beds in front of them. English houses usually have two floors. In England sitting rooms, kitchens and dining rooms are downstairs and bedrooms and bathrooms are upstairs.
Tommy lives in England with his father, mother and little sister. They live not far from London. Tommy’s house has two floors. There is a sitting room, a dining room and a kitchen downstairs, on the ground floor. There are three small bedrooms and a bathroom upstairs, on the first floor.
The sitting room is big and nice. It has two windows and one door. There is a red carpet on the floor. On the right there is a sofa. There is a picture on the wall over the sofa. On the left there is a piano and a bookcase. There are many books there. In the wall opposite the door there is a fireplace. Near the fireplace there is a TV. Tommy, his father, mother and sister like to sit at the fireplace and watch TV.
Послетекстовые упражнения
(ответить на вопросы к тексту, прочитать текст и написать – верно/неверно).
ANSWER THE QUESTIONS :
1. Where is the sitting room?
2. Is it a big room?
3. What is there on the left?
4. Is there a fireplace in the room?
5. What is there near the fireplace?
3 READ AND WRITE TRUE (T) OR FALSE (F) :
1. Tommy lives in London.
2. Tommy’s house has two floors.
3. There are five rooms in the house.
4. The sitting room is small.
5. There is a fireplace in the sitting room.
6. Tommy’s family likes to sit at the fireplace and read interesting books.
4. .
IV. Подведение итогов урока. Оценки (дети рассказывают об основной идее урока, учитель обсуждает с учащимися, что хорошо получается, над чем еще нужно поработать)
V. У детей на столах флажки, с помощью которых они определяют уровень сложности отдельных аспектов урока.
Now, children, today we have done a lot of different exercises on the topic “The modern Conveniences”. What is the house for you? And for the English boy? Are there differences between English and Russian houses? Right you are- the house is the main value in our life! Let’s remember all the task of our lesson. You have 3 flags on your desk – the green one means the task is easy for you, the yellow one - not easy, but you did it, the red one - the task is difficult for you. I’ll name the task and you raise your flag…. Now you see what you should revise.
VI. Конец урока.
Children, mind the clock,
And keep the rule,
Try to come
In time to school!
Our lesson is over, thank you for the lesson, you may go out.