Орлинская Дельгир Владимировна
Конспект НОД по калмыцкому языку «Улан дегтр» для подготовительной группы
▼ Скачать + Заказать документы
Т р: «Улан дегтр»
К сл: Хаврин йиртм ин в рцнь шин л д, бичкд дин медрл г д л батлх. Дидактическ наадд, зургуд, презентац олзлад, келл н чадвр цааранднь рг лх. К кдин оньг, юмар соньмсдг болн юм мед авдг сана з л х, шулун-шудрмг болдг дамшрулх. Йиртм д дурта болдг болн йиртм рвлдг, хардг сур м гх. Улан дегтрт орсн бамб цецгин, то руна, г р сн, зурмна тускар медрл батлх.
Давтх: шовудын, а гудын, герин малын, г дин нер дл с.
Публикация «Конспект НОД по калмыцкому языку „Улан дегтр“ для подготовительной группы» размещена в разделах
Олзлх эв-ар с: слайд, з лл н, к ндвр, келвр тогталл н, к г м, ш лг д, т лврт туульс, дун,моделирование, сурврт х р гл н, амрл н, дидактическ болн шулн-шудрмг наадн (д/н «Илвт шо», х/н «Ша ас цуглулл н», «Зерлг болн герин мал йил»).
Д цл: зургуд, доск, проектор, презентац, мнемосхем.
Кич лин йовуд:
I.Оргмомент
1. Мендлл н
Бичкд д, ортн. Т грг ке д, мендлхмн.
Сана седклин гимнастик:
Менд, хавр
Менд, р н!
Менд, те гр!
Менд, нарн!
Менд, но ан!
Менд, шовун!
Мендвт, бичкд д!
Мендвт, багш!
Мендвт, гиичнр!
Багш: Йир с н, ширдг деер н суутн
2. Те грин б длин туск к ндвр тогтал н.
Багш: Бичкд д, ода болхла, те грин б длин тускар к ндий.
1. Эндр нарта аль б ркг?
2. Салькн л н?
3. Хур ор ана?
4. Эндр киитн, сер н аль дулан?
Бичкд д: Нарта/б ркг, салькн л н / л хш, хур ор ана/ор ш.
3. Мнемосхемар хаврин туск к ндвр тогталл н.
Багш: Ода болхла хаврин тускар келвр тогтахмн.
2-3 бичкд д арад, келвр тогтана.
Бичкд д: Ода хавр, нарн с н р халулна, но ан ур на, хур орна, хорхас арна, др утдна, с ахрдна, шовуд нисн, шар, улан, ца ан бамб цецг д ур на, зурмн арна.
Слайд (Степь в тюльпанах)
II. Шин т р.
мшгт дун (грозная мелодия). Мус бамб цецг авсн, г ирн.
Мус: Нет, не расцветут в степи тюльпаны. Я злой мус! Я заколдовал ваши тюльпаны! Они не расцветут! А тот, кто хочет, чтоб зацвели тюльпаны в степи, пусть выполнит задания, расколдует мой волшебный цветок.
Слайд (Степь без тюльпанов)
Багш: К кд, Муусин даав вр к ц хмн? Ребята, давайте выполним задания муса
1-гч даал вр
Ш лг д болн ду дуул гх (Рассказать стихи и спеть песню)
Максим болн Аня – ш лг д келн.
Шугран Вера
Мана тег
Т р н хавр ир д,
Теегт ир л буслна.
Бамб цецг намчлад,
Байрта ир л угтна.
Тег мана ргн
Теегт мал идшлн.
Тег мана у,
Теегт бал сд д г н.
Григорий Кукарека
Сайгачонок на руках
Словно маленьких ребят,
Берегите сайгачат.
Если ранен сайгачонок,
Выбился он из силенок,
Мать в просторах потерял,
От товарищей отстал, -
Заберите в теплый дом,
Напоите молоком,
От собак оберегайте,
Со двора не выпускайте.
А когда он подрастет
Пусть в родную степь уйдет.
Дун-би «Би бичкн бамб цецг»
1. Би бичкн бамб цецг,
Бамб цецг, бамб цецг.
Би улан бамб цецг,
Би улан, би улан.
2. Би ода сн в, сн в.
Би сн в, би сн в.
Салькнд биилн в, биилн в.
Би биилн в, би биилн в.
2-гч даал вр
Д/н «Илвт шо»
Илвт шо хаяд, бамб цецг дин г келх.
Багш: Бичкд д, ширдг деер суу ад наадхмн.
3-гч даал вр
Хальмг наадн «Ша ас цуглулл н»
Бичкд д ша ас цуглулна.
4-гч даал вр (комп)
Слайд наадн «Зерлг а гуд болн герин малмуд йил»
Зерлг а гуд болн герин малмуд т рч. Эднд н кд болтн.
(Дикие и домашние животные потерялись. Поможем им)
Багш: Эдн с ямаран а гуд «Улан дегтрт» орна? (Какое из этих животных занесены в «Красную книгу»? – г р сн, зурмн, ялмн.
Почему?
Среди птиц, насекомых, растений, деревьев и цветов, есть такие, которых осталось совсем мало. Их так и называют – редкие или исчезающие.
Как вы думаете, почему они стали редкими?
Редкие животные и растения в нашей республике охраняются законом. Но недобрые люди часто нарушают этот закон. Человек часто бывает очень жесток по отношению к растениям и животным. Очень часто люди не жалеют их, уничтожают для своих целей. Одни страдают из-за красивого меха, другие – из-за вкусного мяса, третьи – из-за того, что люди их боятся. Постепенно растений и животных остается все меньше и меньше.
Задумались люди, как остановить это безобразие. Вот и решили создать Красную книгу.
Почему именно Красную, а не какого-либо другого цвета?
Красный цвет – цвет опасности! Внимание! Остановись, оглянись, подумай, человек! Он, как красный сигнал светофора, предупреждает: «Осторожно! Может случиться беда!».
5-гч даал вр
Т лврт туульсин т лвринь т лх (Мус просит отгадать загадки)
Хаврин цецг - теегин кеер л.
М рн сарла шавшад ур на. (бамб цецг)
Ич н сн т р л арна,
Ца ан сар ирсиг мед лн. (зурмн)
Салькнас хурдн г дл т.
Мамонтла цацу наста. (г р сн)
Хар ца ан шовун
Теегин айсар биилн. (то рун)
Хур дын гимнастика «Бамб цецг»
Мана ргн теегт
Бамб цецг д ур на.
Негн бамб цецг, хойр бамб цецг,
урвн бамб цецг, д рвн бамб цецг,
тавн бамб цецг
Дала бамб цецг д.
6-гч даал вр
«Улан дегтрт» тонь ба р йовх зерлг а гуд, шовуд болн цецг д наах.
(Наклеить в Красную книгу исчезающих животных, птиц и растений)
1. Включается диско шар. Тюльпан светится.
2. Слайд «Степь в тюльпанах»
С хн дун со сгдна (Звучит красивая мелодия)
Мус орна (заходит мус)
Мус: Дети, спасибо вам большое за помощь. Вы очень умные и способные. Вы разбудили мой спящий цветок. Теперь в вашей степи зацветут тюльпаны. И в знак благодарности, я вам принес золотые монеты.
Мус х рн (Мус уходит)
Мус: С н б тн, цу ар!
Бичкд д: С н б тн!
Багш: К кд, олн з сн гт цаас олзлад, хаврин зург тогтахмн.
Ребята, а сейчас из разноцветной бумаги составим весеннюю картину.
III. Ашлвр
Багш: Йир с н! Эндр мадн Муусин илвт цецг мдр л видн. Мана теегт х р бамб гцецг д ур х. Эвр ннь хальмг теегт н мадн дурта болх з вт видн. Эн с хн бамб цецг, г йовх г р сн, нисч йовх то рун – эн цуг мана з р. Эдн Улан дегтрт ор. Ю гад гихл, эдн тонь ба р ана. Мадн эдниг харх з вт видн!
Багш: Ребята, сегодня мы разбудили спящий цветок Мууса. В нашей степи снова зацветут тюльпаны. Дети, посмотрите какая наша степь красивая, широкая, зеленая, бескрайняя. Мы должны любить свою степь. Эти красивые тюльпаны, бегущий по степи сайгак, летящий журавль – это все наше богатство. Они занесены в Красную книгу и находятся на грани исчезновения. Мы должны их сохранить!
Многие из вас ездят любоваться тюльпанами. Мы должны знать, что в степи легко заблудиться. Поэтому от взрослых отходить нельзя. В степь одному ходить нельзя. А еще в степи могут быть опасные клещи. Надо соответственно одеться.
Багш: С н б тн! Байрта хар ай!